Prowadzimy pozalekcyjne zajęcia komputerowe dla dzieci i młodzieży w wieku szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Zajęcia składają się z kolejnych bloków tematycznych. Staramy się, aby każda lekcja była autonomiczna i nie bazowała na wiedzy z poprzednich zajęć (tak, aby jednostkowa nieobecność nie blokowała możliwości dalszego korzystania z zajęć). Poniżej zamieszczamy propozycję dla poszczególnych grup wiekowych wraz z proponowanym programem i opisem poszczególnych środowisk.

A. Młodsza grupa wiekowa (7-8 lat)

  1. Malowanie w edytorze GIMP
  2. Algorytmiczne zagadki i zadania w programach Cargobot i Lightbot
  3. Tworzenie gier i aplikacji w środowisku Scratch
  4. Tworzenie gier w Kodu GameLab
  5. Programowanie robotów
  6. Tworzenie muzyki w SonicPi
  7. Zagadki i zadania z grą edukacyjną ScottieGo!
  8. Kreatywne wykorzystanie i programowanie w Minecrafcie.

Zapraszamy do strony zapisów!

B. Średnia grupa wiekowa (9-11 lat)

  1. Tworzenie grafiki na potrzeby gier 2D w edytorze GIMP
  2. Tworzenie animacji w edytorze Spriter
  3. Tworzenie gier i aplikacji w środowisku Scratch
  4. Programowanie robotów
  5. Tworzenie muzyki w środowisku SonicPi
  6. Programowanie w środowisku Processing
  7. Podstawy elektroniki
  8. Programowanie układów mikroprocesorowych w środowisku Arduino
  9. Tworzenie gier w środowisku GameMaker
  10. Tworzenie gier w środowiski PICO-8

Zapraszamy do strony zapisów!

C. Starsza grupa wiekowa (12 i więcej)

  1. Tworzenie grafiki na potrzeby gier 2D w edytorze GIMP
  2. Programowanie obiektowe w środowisku Processing
  3. Tworzenie gier w środowisku GameMaker Studio 2
  4. Zaawansowane modele informatyczne w środowisku Processing (błądzenie chaotyczne, automaty komórkowe, fraktale, algorytmy genetyczne)
  5. Programowanie robotów w języku Python
  6. Podstawy elektroniki
  7. Programowanie układów mikroprocesorowych w środowisku Arduino
  8. Podstawy programowania w języku C# i tworzenie aplikacji w środowisku MS Visual Studio,
  9. Język zapytań SQL i biblioteka SQLite,

Zapraszamy do strony zapisów!

 
1. Programowanie w Minecrafcie

Środowiska i języki programowania: Minecraft, CodeConnection, Microsoft MakeCode, Scratch, JavaScript.

Minecraft to jedna z najlepiej rozwijających kreatywność gier komputerowych. Od pewnego czasu w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz niektórych krajach Europy zachodniej rośnie zainteresowanie i stosowanie jej w edukacji. Odpowiednie modyfikacje bądź scenariusze pozwalają wykorzystać Minecrafta do nauki takich gałęzi wiedzy jak budownictwo, architektura, grafika 3D, chemia, ekonomia i wiele innych. Dodatkowo, dzięki zewnętrznym narzędziom możliwe jest programowanie w Minecrafcie zarówno w językach bloczkowych (typu Scratch) jak również w językach opartych na instrukcjach pisanych – Java, JavaScript czy Python. Programowanie w Minecrafcie daje zupełnie nowe możliwości tworzenia i zmieniania świata gry, a dodatkowo pozwala na naukę podstaw programowania (pojęcie zmiennych, układu odniesienia, pętli, funkcji, obiektów itd.). Uczestnicy warsztatów programowania w Minecrafcie z jednej strony bawią się grając w swoją ulubioną grę, a z drugiej zdobywają cenną wiedzę i umiejętności, które z pewnością zaowocują w przyszłości. Jest to nauka przez imersję co obecnie uważa się za jedną z najlepszych ścieżek uczenia.

W zależności od wieku uczestników i ilości spotkań, uczestnicy dowiedzą się jak stworzyć kaskadę kurczaków (lub innych stworzeń), jak kontrolować swojego własnego robota, tzw. agenta, czy też jak automatycznie budować bryły z dowolnych surowców. Dla młodszych uczestników proponujemy warsztaty z kreatywnego myślenia, tworzenia mechanizmów i grupowego budowania. Kurs obejmuje takie zagadnienia jak

  • układ współrzędnych,
  • zmienne i funkcje,
  • pętle,
  • instrukcje warunkowe i pętle,
  • tworzenie modeli 3d.

2. Programowanie w środowisku Scratch

 

Środowiska i języki programowania: Scratch.

Scratch to środowisko programistyczne i projekt edukacyjny rozwijany przez Massachusetts Institute of Technology (MIT). Umożliwia szybkie tworzenie aplikacji, gier i historii za pomocą wbudowanych obiektów, prezentowanych w środowisku w postaci bloczków. Uczestnicy tworzą programy budując je podobnie jak budowlę z klocków.

Podczas kursu stworzona zostanie prosta gra 2D. Kursanci poznają podstawowe funkcje środowiska Scratch oraz filozofię tworzenia gier 2D. Kurs obejmować będzie zagadnienia, takie jak:

  • układ współrzędnych,
  • zmienne i funkcje,
  • instrukcje warunkowe i pętle,
  • sterowanie postacią w grze,
  • tworzenie scenariusza i realizacja gry 2D.

3. Programowanie w języku Java i środowisku Processing

 

Środowiska i języki programowania: Processing, Java.

Zgodnie z rankingiem popularności języków programowania TIOBE index, pierwszą pozycję, od wielu lat niezmiennie utrzymuje język Java. Wiąże się to z jego wieloplatformowością oraz rozkwitem technologii urządzeń mobilnych z systemem operacyjnym Android. Wyjątkowo ciekawą opcją nauki i pracy z językiem Java jest projekt Processing, który można traktować jako bibliotekę języka Java oraz kompletne środowisko programistyczne, stworzone głównie na potrzeby sztuk wizualnych. Processing można wykorzystywać do tworzenia zdumiewających efektów graficznych (sterowanych językiem programowania) lub prostych gier komputerowych (gałęzią projektu Processing jest “Processing for Android”, co umożliwia tworzenie i eksport swoich prac na urządzenia z systemem Android) i jest wyjątkowo często wykorzystywane przez artystów, nauczycieli i hobbystów. Processing jest również doskonałym narzędziem wprowadzającym w świat programowania.

Podczas kursu stworzona zostanie prosta gra 2D. Kursanci poznają podstawowe funkcje środowiska Processing oraz filozofię tworzenia gier 2D. Kurs obejmować będzie zagadnienia, takie jak:

  • układ współrzędnych,
  • zmienne i funkcje,
  • reprezentacja kolorów w systemie RGB
  • instrukcje warunkowe i pętle,
  • sterowanie obiektami za pomocą klawiatury.

4. Tworzenie muzyki w środowisku SonicPi

 

Środowiska i języki programowania: SonicPi, Ruby.

SonicPi to środowisko programistyczne i projekt edukacyjny rozwijany przez University of Cambridge Computer Laboratory. Pozwala na tworzenie pełnych utworów muzycznych za pomocą instrukcji programistycznych w języku Ruby. Jako narzędzie daje zupełnie nowe możliwości wyrażania i eksperymentowania z muzyką. 

Podczas kursu uczestnicy stworzą własny utwór muzyczny, pełen brzmień różnorodnych instrumentów, z linią basową oraz perkusyjną. Kursanci poznają również podstawowe koncepcje związane z programowaniem – zmienne, funkcje, pętle i wątki. Kurs obejmować będzie zagadnienia, takie jak:

  • dźwięki i sposoby ich reprezentacji,
  • zmienne i funkcje,
  • syntezatory i próbki dźwiękowe (tzw. sample),
  • tablice zmiennych, pętle i instrukcje warunkowe.

WSPÓŁPRACA

Współpracujemy i jesteśmy otwarci na współpracę ze szkołami, prywatnymi szkołami językowymi, salami zabaw i innymi miejscami, w których czas spędzają młodzi ludzie. Dysponujemy własnym kompletem komputerów, mobilnym routerem z szybkim internetem, zestawem gier, zabawek i robotów edukacyjnych, oraz projektorem multimedialnym. Prowadzimy zajęcia na naszym sprzęcie. Potrzebujemy jedynie sali ze stołami i krzesłami oraz grupę chętnych dzieci. Koszty ustalamy z kontrahentami indywidualnie w zależności od tego, czy pełnimy rolę organizatora, czy podwykonawcy. Wystawiamy faktury.