Zapraszamy na zajęcia warsztatowe z następujących technologii:

1. Podstawy tworzenia gier 2D w środowisku Unity

Prowadzący: mgr inż. Krzysztof Hyżorek

Grupy wiekowe: od 10-tego roku życia, bez górnych ograniczeń (możliwe warsztaty dla grup dorosłych).

Środowiska i języki programowania: Unity, C#, Visual Studio, MonoDevelop.

W trakcie zajęć uczestnicy będą zapoznawać się zarówno ze środowiskiem Unity, jak i programowaniem w języku C#. Do odbycia kursu nie jest wymagana wiedza z zakresu tworzenia gier, czy doświadczenie programistyczne. Zajęcia będą prowadzone od podstaw. Od uczestników wymagana jest jedynie podstawowa umiejętność posługiwania się komputerem (pisanie, obsługa myszki itp.).

Podczas kursu stworzona zostanie prosta gra 2D. Kursanci poznają podstawowe funkcje środowiska Unity oraz filozofię tworzenia gier 2D. Kurs obejmować będzie zagadnienia, takie jak:

  • tworzenie sceny dla gry 2D,
  • fizyka w grze 2D,
  • wprowadzenie gracza – interakcja z otoczeniem,
  • tworzenie skryptów obsługujących elementy gry,
  • punktacja i komunikaty,
  • przechodzenie do kolejnych poziomów gry.

SPRAWDŹ AKTUALNE ZAPISY

2. Kurs “Unity – podstawowe elementy gry 3D” 

Prowadzący: mgr inż. Krzysztof Hyżorek

Grupy wiekowe: od 12-tego roku życia, bez górnych ograniczeń (możliwe warsztaty dla grup dorosłych).

Środowiska i języki programowania: Unity, C#, Visual Studio, MonoDevelop.

Kurs “Unity – podstawowe elementy gry 3D” przeznaczony jest dla osób, które nie mają doświadczenia w tworzeniu gier lub nie znają środowiska Unity. Na kursie omówione zostaną podstawowe pojęcia związane z tworzeniem gier komputerowych i programowaniem. Podczas zajęć stworzona zostanie scena gry oraz przedstawione zostaną elementy gry takie jak: animacje, nawigacja graczem, czy zdobywanie punktów. Kurs obejmie też elementy nieco bardziej zaawansowane, jak tworzenie prostych efektów cząsteczkowych oraz programowanie inteligentnego wroga. Kursanci zdobędą umiejętności stworzenia prostej gry 3D.

Kurs „Unity 3D – podstawowe elementy gry 3D” obejmować będzie zagadnienia:

  • Zapoznanie z edytorem Unity3D,
  • Obsługa gracza pierwszoosobowego,
  • Tworzenie profesjonalnych skryptów,
  • Zdobywanie punktów,
  • Animacje,
  • Strzelanie (różne typy),
  • Tworzenie świata (teren, tekstury terenu, drzewa i krzewy, trawa, woda, ukształtowanie powierzchni terenu, skały, wiatr, budynki i budowle), 
  • Tworzenie inteligentnego wroga,
  • Elementy fizyki gry,
  • Teleportacja,
  • Dialogi i komunikaty,
  • Proste efekty cząsteczkowe,
  • Importowanie zasobów ze sklepu Assets Store,
  • Dźwięki gry,
  • Inne.

SPRAWDŹ AKTUALNE ZAPISY

3. Programowanie w języku Java i środowisku Processing

Prowadzący: dr inż. Szymon Maćkowiak

Grupy wiekowe: od 9-tego roku życia, bez górnych ograniczeń (możliwe warsztaty dla grup dorosłych)

Środowiska i języki programowania: Processing, Java

Zgodnie z rankingiem popularności języków programowania TIOBE index, pierwszą pozycję, od wielu lat niezmiennie utrzymuje język Java. Wiąże się to z jego wieloplatformowością oraz rozkwitem technologii urządzeń mobilnych z systemem operacyjnym Android. Wyjątkowo ciekawą opcją nauki i pracy z językiem Java jest projekt Processing, który można traktować jako bibliotekę języka Java oraz kompletne środowisko programistyczne, stworzone głównie na potrzeby sztuk wizualnych. Processing można wykorzystywać do tworzenia zdumiewających efektów graficznych (sterowanych językiem programowania) lub prostych gier komputerowych (gałęzią projektu Processing jest “Processing for Android”, co umożliwia tworzenie i eksport swoich prac na urządzenia z systemem Android) i jest wyjątkowo często wykorzystywane przez artystów, nauczycieli i hobbystów. Processing jest również doskonałym narzędziem wprowadzającym w świat programowania.

SPRAWDŹ AKTUALNE ZAPISY

4. Programowanie w języku Python

Prowadzący: dr inż. Szymon Maćkowiak

Grupy wiekowe: od 9-tego roku życia, bez górnych ograniczeń (możliwe warsztaty dla grup dorosłych)

Środowiska i języki programowania: Idle, Spyder, Python

Z punktu widzenia popularności, Python znajduje się w ścisłej czołówce, zajmując w rankingu języków programowania TIOBE index w 2017 roku 5-te miejsce (aczkolwiek jego ubytek popularności do języków C, C++ oraz C# jest faktycznie niewielki). Gdyby z kolei spojrzeć na wzrost popularności, trzeba przyznać, że popularność Pythona nieustannie wzrasta z roku na rok. Wiąże się to z przejrzystością jego składni, bogactwem różnorodnych pakietów oraz walorami edukacyjnymi – wiele osób uważa, że Python to najlepszy język, od którego warto zacząć przygodę z programowaniem. Zastosowania Pythona rozciągają się od wykonywania zadań rachunkowych, przez zarządzanie zasobami komputera, automatyzację rutynowych zadań systemowych, po tworzenie rozbudowanych aplikacji użytkowych a nawet gier komputerowych. W ramach warsztatów skupimy się na podstawach korzystania z Pythona oraz stworzymy kilka ciekawych skryptów.

SPRAWDŹ AKTUALNE ZAPISY

5. Elektronika i robotyka

Prowadzący: dr inż. Szymon Maćkowiak

Grupy wiekowe: od 9-tego roku życia, bez górnych ograniczeń (możliwe warsztaty dla grup dorosłych)

Środowiska i języki programowania: Arduino, C

Jedną z rewolucji, która rozwija się na naszych oczach jest internet rzeczy (Internet of Things – IoT). Jej główna idea polega na rosnącej integracji urządzeń codziennego użytku z układami mikroprocesorowymi. Przykładem udanych realizacji tej wizji są projekty inteligentnych domów, gdzie wiele spraw (takich jak kontrola temperatury, włączanie lub wyłączanie urządzeń elektrycznych) odbywa się dzięki kontroli centralnej jednostki typu mikrokontrolera. Popularność IoT wiąże się między innymi z rozwojem takich projektów o otwartej dokumentacji (open hardware) jak Arduino i innych jak np. komputery jednopłytkowe. Rewolucja internetu rzeczy będzie postępować. Aby się w niej odnaleźć, trzeba rozumieć najważniejsze aspekty elektroniki oraz programowania. W ramach zajęć uczestnicy będą poznawać podstawy elektroniki analogowej i cyfrowej, nauczą się programować układy Arduino i stworzą prosty układ sterowania.

SPRAWDŹ AKTUALNE ZAPISY

6. Anty-hacking – na czym polega łamanie zabezpieczeń komputerów i jak nie paść ofiarą crackerów?

Prowadzący: dr inż. Michał Hermanowicz

Grupy wiekowe: od 15-tego roku życia, bez górnych ograniczeń (możliwe warsztaty dla grup dorosłych)

Środowiska i języki programowania: GNU/Linux, Bash, Aircrack-ng, Nmap, crunch, John the Ripper

W ramach zajęć uczestnicy zapoznają się z wybranymi metodami przełamywania zabezpieczeń sieci komputerowych i systemów operacyjnych – wśród nich metody zdalne (sniffing, spoofing, DDoS) i lokalne (luki w oprogramowaniu). Poprzez ćwiczenia praktyczne uczestnicy dowiedzą się jak analizować sieci komputerowe pod kątem bezpieczeństwa i chronić swoje dane za pomocą dostępnego (bezpłatnego) oprogramowania. Podsumowanie będzie stanowił przegląd systemów operacyjnych i narzędzi służących ich zabezpieczaniu (firewall, system detekcji włamań LIDS i inne).

SPRAWDŹ AKTUALNE ZAPISY

7. Domowy serwer WWW (jak skonfigurować prosty hosting stron internetowych korzystając z darmowego oprogramowania)

Prowadzący: dr inż. Michał Hermanowicz

Grupy wiekowe: od 15-tego roku życia, bez górnych ograniczeń (możliwe warsztaty dla grup dorosłych)

Środowiska i języki programowania: GNU/Linux, Bash, Apache HTTP Server

W ramach zajęć uczestnicy poznają podstawy konfiguracji domowego serwera stron WWW w oparciu o system operacyjny GNU/Linux i projekt Apache. Zagadnienia, które zostaną poruszone na spotkaniach to dobór, instalacja i konfiguracja niezbędnego oprogramowania, protokół HTTP, działanie sieci WWW, własna nazwa domenowa, a także podstawy funkcjonowania systemu DNS.

SPRAWDŹ AKTUALNE ZAPISY

8. System operacyjny GNU/Linux od początku

Grupy wiekowe: od 15-tego roku życia, bez górnych ograniczeń (możliwe warsztaty dla grup dorosłych)

Środowiska i języki programowania: GNU/Linux, Bash

Jest to kurs użytkowania systemu operacyjnego GNU/Linux dla początkujących. Pytania i problemy, które poruszymy na zajęciach to m.in.: wybór odpowiedniej dystrybucji/wersji systemu i jego instalacja, jak bezboleśnie “przesiąść się” z innych, używanych do tej pory systemów, skąd pobrać niezbędne oprogramowanie i jak odnaleźć się w podstawowej konfiguracji środowiska pracy, jak skonfigurować system do pracy w sieci, a także garść informacji o podstawach bezpiecznego korzystania z Internetu.

SPRAWDŹ AKTUALNE ZAPISY